Anställning och tillträde

  • Hur får jag reda på om jag har fått en notarieanställning?

    Det får du på webbsidan Tillsatta notarieanställningar eller genom att ringa till Notariekansliets telefonsvarare: 036-442 20 40.

  • Vad händer när jag har fått mitt anställningsbevis?

    Runt två veckor innan du ska tillträda din notarieanställning kommer du att bli kontaktad av den domstol eller förvaltningsmyndighet som du ska vara anställd vid. Då får du bl.a. information om din första tid som notarie samt information om när och var din introduktionsutbildning kommer att äga rum.

  • Hur gör jag om jag har några frågor innan jag tillträder?

    Vänd dig direkt till din nya arbetsgivare, som kan besvara dina frågor.

  • Måste jag tacka ja till anställningen?

    Tillsättningen innebär att du som notarie har blivit anställd och därmed inte behöver tacka ja till anställningen. Du omfattas redan då av gällande regler om uppsägningstid. Sök därför bara de anställningar som du verkligen är beredd att tillträda och tänk igenom din rangordning när du fyller i ansökningsblanketten. Domstolen räknar med att du som notarie kan börja din anställning vid det datum som domstolen har önskat.

  • Vad gör jag om jag vill överklaga?

    Det är Notarienämnden som prövar överklaganden om antagningar. Överklagandet ska skickas till Notariekansliet, 551 81 Jönköping, inom tre veckor.

    I överklagandet ska du ange

    1. vilket beslut du vill överklaga samt
    2. hur du vill att beslutet ska ändras.
Tillbaka till toppen