Så blir du notarie

Varje år anställs cirka 500 notarier till tingsrätter, förvaltningsrätter och förvaltningsmyndigheter runtom i Sverige. Antagningarna som sker vid sex tillfällen per år sköts av Domstolsverkets notariekansli. När anställningarna utlyses kan du som har juristexamen och är svensk medborgare söka. Välkommen med din ansökan!

1 Bevaka lediga anställningar

Du som är intresserad av att bli notarie kan bevaka när lediga anställningar utlyses. Det görs sex gånger per år på Lediga notarieanställningar, cirka två månader innan tillträdesdag.

Det finns en årsöversikt över preliminära datum för ansökan och för beslut om tillsättande.

2 Skicka in din ansökan

Ansökan till notarieanställning gör du på en särskild blankett. På sidan Ansökan: så gör du finns anvisningar om vilka handlingar som ska bifogas och vad du ska tänka på för att ansökan ska anses komplett.

När din ansökan kommit in till Domstolsverkets notariekansli görs en värdering av dina samlade meriter och dina totala meritpoäng räknas ut.

3 Besked om anställning

På utsatt dag meddelas vilka som fått anställning på Tillsatta notarieanställningar samt via Notariekansliets telefonsvarare.

Du som då fått anställning får dessutom ett anställningsbevis i din brevlåda och strax därpå blir du kontaktad av din nya arbetsgivare.

Tillbaka till toppen